אודות מכון אב”ן שתיה
רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב גילה כי הנקודה הקדושה שבנו היא סוד הרובד האלוקי שבקירבנו. על ידי הצדיק, חברים ועצמי ניתן להתקשר לנקודה זו ולמה שהיא מייצגת: אהבה קדושה שאינה תלויה בדבר, שלכל הנוגע בה אין בה מחסור ואין נוגעים בו פגעי הזמן. זהו סוד האושר, השמחה והגאולה של כל אחד מאיתנו בעוד הריחוק ממנה הוא עצמו הגלות והסבל הבלתי נסבל של כל אחד ואחת מאיתנו. המסע אל הנקודה אישית אמיתית הוא מסעו של כל חסיד ברסלב. וכאן גם מתחילה הבעיה…
את דרך רבינו אל דורינו נשאו על גבם חסידי ברסלב הצדיקים והתמימים שספגו אינספור יסורים ובזיונות בעבור “התעקשותם” ללכת בדרך אמת לאמיתה ללא פשרות. על ידי מסירות נפש זו ועבודת השם בביטול כל הכוחות ממש זכו להיות מנושאים ומופרשים מהעולם כמלאכים. צדיקים נוראים כמו רבי שמואל שפירא ורבי לוי יצחק בנדר זצ”ל – אנשי דורינו! פה לא מדובר באנשים מלפני 200 שנה – לא הביטו כלל מחוץ לד’ אמותם ומעולם לא עבר עליהם חצות לילה ללא קימת “חצות” עת קוננו בבכי ממרר על חורבן הבית וגלות השכינה. דווקא פרישות וקדושה נפלאים ובילתי ניתנים להכחשה אלו הציבו בעיה קשה בפני בעלי התשובה.
מצד אחד, האמת של שומרי הגחלת הקדושים מובנת מאליה – אולם מצד שני היא הציבה בפני בעלי התשובה את האתגר לחקות את הקדושים הללו ללא כלים לעשות זאת. זה כמו לדרוש מבן טיפוחים מפונק ללכת יחף בשדה קוצים ולהסתפק בלחם ומים. אולי ניתן לעשות זאת למשך זמן מוגבל אולם לאורך זמן פשוט אין לבעלי התשובה את המנטליות הנחוצה לשאת את מכשולים וקשיים באורך רוח. ניתן לדקלם סיסמאות למכביר ‘ להיות באורות’ וכו’, אולם בכאן ועכשיו, מול האתגר לחיות את זה ביומיום עם אשה וילדים לאורך שנים, זה פשוט לא עובד. יחידי סגולה שיכולים הם היוצא מן הכלל שמוכיח את הכלל.
חוסר פתרונות מוסדרים בקרב המסגרת הנאמנה השאיר הרבה בעלי תשובה מרחפים. ה’פתרון’ של רבים מהם הוא הויה “היפית” שאנטית חסרת מסגרת וגבולות אמתיים ובריאים. “ברסלב ניו אייג’י” ספוג ביין (במקרה הטוב…) ודמיונות למכביר. למותר לציין שבמבחן הזמן ה’פתרון’ הזה הוא כושל והרסני עבור בעלי התשובה לא פחות ואף יותר מהברירה לחיות עך פי מושגי “מאה שערים”.
לא ניתן להתכחש לעובדות: כל אדם מבין ומכיל את המציאות לפי ה’פילטרים’ של מוחו. את הפילטרים הללו קיבל, למד וחי כל אחד מאיתנו משחר ילדותו. זוהי הסיבה שכדי להצליח בעלי תשובה זקוקים לקבל את אור רבינו בנאמנות להלכה ושפיות בלתי מתפשרים המאפיינים את “ברסלב הישנה” – בתוך כלים הבנויים מראש להכיל את המקום והמנטאליות ממנו באו, אליהם הורגלו ושאותם יוכלו לשאת לאורך זמן. לשם כך הוקמה קהילת ‘שדה צופים’.
חברי הקהילה, שהוקמה בשנת תשנ”ה (1995), מאמינים בדרך של עצמאות כלכלית והשתלבות בחברה בכל המובנים: שירות מילואים מלא, חיזוק הקשר עם המשפחה והסביבה הקודמת, פעילות יזומה בתחום החסד ואיחוי הקרע החברתי בעם ישראל.
אב”ן שתיה פועלת כגוף מקשר בין הקהילה הקטנה לעולם הגדול ומנסה ליצור גשר איתן בין עולם היהדות והחסידות לכל אחד בישראל.
כחלק מהמחוייבות הבלתי מתפשרת של קהילת ‘שדה צופים’ לערכי ברסלב הנאמנים הוקם מכון ‘אב”ן שתיה’ עוסק בהוצאה לאור והפצה של ספרי יהדות וחסידות בכלל, וכתבי רבי נחמן מברסלב בפרט. במכון עוברים מחדש ספרי רבינו הגהות מדוקדקות אל מול דפוסים ישנים כיאה וכראוי לתורות ומושגים בעלי קדושה שכמעט שאין העולם כולו ראוי לה ושחשיבותם הרוחנית היא כהררים תלויים בשערה. בד בבד מתפרסמים הספרים עם מראי מקומות חדשים והערות של גדולי תלמידי החכמים בברסלב בדורינו ובדורות עבר.
חברי המכון עורכים סדנאות ושיעורים למתעניינים ביהדות ובמשנתו של רבי נחמן מברסלב. המכון החל את פעילותו בשנת תשס”ב (2002) וצמח מתוך קהילת בעלי התשובה “שדה צופים” בביתר עילית.
מכון אבן שתיה – איך זה התחיל
בחנוכה שנת תשס”ב נרצח אברהם נחמן ניצני הי”ד בנו של רב הקהילה הרב עודד ניצני בפיגוע אכזרי בעיר עמנואל. האירוע הכואב ושרשרת הפיגועים הרצחנית שפקדו את עם ישראל בתקופה הבאה אחריה עוררו אותנו לצאת ולפעול בחזיתות שלא הכרנו עד עתה.
האירה בנו ההבנה כי הפיגועים והמחלוקות השונות שיש לישראל מבית ומחוץ הינם איתותים שעלינו להתאחד! להתאחד סביב הנקודה שקושרת אותנו ביחד – הנקודה היהודית!
הבנו שכאשר “הנקודה היהודית” תתעורר בעם ישראל ותתגלה אצל כל יהודי ויהודי, אזי כל הבעיות והמחלוקות שבינינו ייעלמו ממילא ושונאינו יתבטלו לנוכח האחדות והקדושה.
עם תובנות אלו הקים הרב עודד ניצני יחד עם גיסו הרב עופר גיסין את מכון אב”ן שתיה.
מיד עם הקמתו החל המכון בהדפסת ספרים וחוברות, הקלטת שיעורים והפצתם, והקמת מרכז בלב ת”א (מול גינת שיינקין) שבו התנהלו שיחות, הופעות מוסיקליות ובמה להידברות משותפת.
במקביל החלה לפעול רשת סמינרים וחוגי בית שבמסגרתה יצאו אברכים למסור שיעורים ברחבי הארץ.
פעילות המכון :
בימים אלו עוסק המכון בפרויקט יקר וחשוב של הדפסת ספרי רבי נחמן מברסלב ותלמידיו.
רבי נחמן אמר: “מי שטעם יין הונגרי – אותו לא יטעו עוד לעולם”. במילים אלו ביקש להסב את תשומת ליבנו לאיכות היחודית של בכתביו, ועוד אמר: “אני קנקן חדש מלא ישן “.
באב”ן שתיה הוחלט ליישם אמירות אלו ולהוציא לאור מהדורה חדשה של ספרי חסידות ברסלב בצורה שעוד לא הייתה כמותה מעולם – היין “ההונגרי” הישן והטוב “בקנקן חדש”, המתאים ביותר לבני דורנו.
רכשנו את הטקסטים המלאים של ספרי ברסלב והתחלנו לשלב בהם מראי מקומות חדשים, פירוש מילים ומושגים קשים, תרגום מילים לועזיות, כתיבת הקדמות עדכניות לספרים ועוד…
העבודה נעשתה ע”י צוות של תלמידי חכמים המומחים בתחום זה , ביניהם : הרבנים: אליעזר חשין, יצחק כרמל, יוסף לוי, עופר שלמה גיסין ועוד. תחום אחר בו מושקעת מחשבה רבה הוא עיצוב מחודש של פני הספרים והכריכות ועיצוב הדפים בצורה המאפשרת קריאה קלה ונעימה יותר. אנו פועלים בצורה זו כדי לאפשר את הפצת הספרים לציבור הרחב הכולל את כל גווני האוכלוסיה בארץ ובעולם.
כך, בעזרת השם, נזכה שתזדמן לעוד רבים ההיכרות עם רבינו – רבי נחמן מברסלב, המנהיג הרוחני של דורנו, הרוח המחייה את נפשות ישראל בתוך עומק הצרות, הבילבולים והייאוש.
ע”י עצותיו ועומק חוכמתו נזכה לחזק בליבנו את השמחה, התקווה והאמונה ש”אין שום ייאוש בעולם כלל “.